Tendences, kuras ietekmēs restorānu biznesu 2021.gadā
Datums: 10.05.2021
Pārtikas piegāde no restorāna ir pašreizējā pēdējo gadu tendence, kas tikai pastiprināsies 2021. gadā. Bez tās būs ārkārtīgi grūti konkurēt un attiecīgi ātri iegūt peļņu.
Pārtikas piegādes un pasūtīšanas tiešsaistē kultūra attīstās ļoti ātri. Papildus piegādei no “reālām” iestādēm, pieaug pasūtījumu skaits no “virtuālajiem” restorāniem, kuri nepieņem viesus klātienē un gatavo tikai piegādei.
Vairāki komunikācijas kanāli
Mazumtirdzniecības tendence ir tāda, ka veikali, kuri darbojās klātienē, pāriet uz pārdošanu tiešsaistē un otrādi. Vairāku komunikācijas kanālu izmantošana sabiedriskajā ēdināšanā ir arī tiešsaistes un bezsaistes pārdošanas kombinācija. Lielākā daļa bezsaistes uzņēmumu jau efektīvi izmanto resursus pārdošanas apjomu palielināšanai, aicinot klientus ne tikai apmeklēt uzņēmumu, bet arī pasūtīt ēdienu uz mājām, vai veikt pasūtījumu līdzņemšanai.
Sejas atpazīšana
Pašapkalpošanās kioski var būt gudri: identificēt apmeklētāju pēc sejas, piedāvāt atkārtot iepriekšējo pasūtījumu un pēc tam automātiski norakstīt naudu no kartes. Maksājumu tehnoloģija jau tiek izmantota šodien. Maskavas kafejnīcu tīkla Prime iestādēs ir parādījusies samaksa ar sejas biometriju. Šī tehnoloģija ļauj veikt pirkumus bez tālruņa vai bankas kartes – vienkārši jāieskatās īpašā kamerā. Jaunais maksājuma veids ir pieejams Sberbank klientiem. Piekrišanu biometrijas datu izmantošanai var apstiprināt mobilajā aplikācijā vai bankomātā. Pakalpojumu varat aktivizēt, pirmo reizi norēķinoties Prime iestādēs pie kases.
Franšīzes
Vairāk iestāžu, kuri ir atvērti kā franšīzes. Jaunie uzņēmēji nevēlas riskēt ar savu projektu, tāpēc biznesa uzsākšana pēc stabila un veiksmīga modeļa ir vilinošāka, ko arī apstiprina statistika par jaunatvērtajām sabiedriskās ēdināšanas iestādēm. Piemēram, turpina pieaugt investoru aktivitāte un interese par kafijas segmentu. Protams, pandēmijas laikā daudzas vietas tika aizvērtas, taču tirgus spēlētāji – investori- aktīvi uzrauga jaunas vietas, kuras tiek atbrīvotas īrei. Ja runāt par restorāniem, tad šeit visvairāk pieprasītas ir ātrās ēdināšanas franšīzes.
Automatizācija
Potenciālo HoReCa darbinieku tirgus kļūst mazāks, un neviens nevēlas palielināt izdevumus algu fondam. Personāla atrašana un noturēšana kļuva par problēmu 2021. gadā ēdināšanas tirgū. Tirgus pētījumu kompānija IBISWorld ir noskaidrojusi, ka vidējais darbinieku skaits ātrās ēdināšanas restorānos pēdējās desmitgades laikā ir samazinājies par aptuveni divām vienībām (no 17.16 līdz 15.28). Un restorāni mēdz vairāk paļauties uz darbinieku darbu nekā citas ēdināšanas iestādes [restorānos personāls ir lielāks nekā citās ēdināšanas vietās]. Tādēļ pasaulē attīstās automatizācijas tendence – vairāk restorānu izmanto tehnoloģiju, lai optimizētu apkalpošanas ātrumu un ietaupītu uz darbaspēka izmaksām. Saskaņā ar Amerikas Nacionālās restorānu asociācijas datiem aptuveni 41% Amerikas Savienoto Valstu ātrās ēdināšanas uzņēmumu izmanto planšetdatorus, pašapkalpošanās kioskus un automatizētas programmas restorāniem.
Maizes izstrādājumi un saldumi
Vairāk maiznīcu un konditorejas veikalu. Maiznīcu un konditoreju uzplaukumu veicina pārmaiņas pārtikas kultūrā. Lielo pilsētu iedzīvotāji dod priekšroku svaigiem konditorejas izstrādājumiem, kas pagatavoti agri no rīta vai dažas minūtes pirms ierašanās, nevis tipiskām masveida ražošanas un ilgstošas uzglabāšanas maizēm. Kruasāni, maize, maizītes, ievietojot vakuuma iepakojumā, daļēji zaudē pievilcīgo garšu un aromātu, tāpēc maizes ceptuves vienmēr uzvar.
Lojalitātes programmas personalizēšana
Lojalitātes programmas panākumi ir atkarīgi no skaidras viesa portreta izpratnes. Kam dāvanā jāpiedāvā otrā kafija, kam – atlaide pasūtīšanai pie viņiem? Piemēram, r_keeper lojalitāte piedāvā divus viesu segmentēšanas rīkus.
Pirmais ir veidots uz pakalpojumu, lai automātiski atzīmētu viesus, pamatojoties uz viņu uzvedību. Katru dienu atjaunināta datu bāze piešķir jaunus tagus visiem lojalitātes programmas dalībniekiem un noņem neatbilstošos. Mārketinga speciālists var pārbaudīt tās darbu un izveidot noteiktas akcijas un sūtījumus. Otrais rīks ir atsevišķi pārskati, kas ļauj izcelt noteiktu viesu segmentu un tos izpētīt. Piemēram, var izmantot stratēģisko RFM atskaiti: tas analizē statistikas datus un aprēķina klienta vērtību biznesam, palīdz prognozēt viņa reakciju uz akcijām un paredzēt turpmāko rīcību.
Nacionālā un reģionālā virtuve
Izveidota tendence. Daudzās Krievijas pilsētās turpina atvērties nacionālie un reģionālie restorāni dažādās interpretācijās: kafejnīca, krogs, konditorejas veikals un ātrās uzkodas. Konkurences un pieaugošās nomas dēļ modernie restorāni pamazām pamet tirgu, kur nosaukumus radījuši interjera dizaineri, nevis pavāri.
Robotizācija restorānos
Tagad roboti ir sadalīti: front of the house – darbs ar viesiem; back of the house- uzdevumi virtuvē.
Otro piemēru pagaidām ir vairāk: robotizētas rokas, kas cep burgerus (Miso Robotics), automāti, kas gatavo salātus (Spyce). Robotu pavāram var būt dažādas funkcijas. Tas sagriež, sasmalcina, drupina, sasmalcina ledu, sajauc, izkausē, mīca mīklu, kā arī var lieliski pagatavot dažādus aukstos un karstos ēdienus. Robota cena Krievijā sākas no 400 eiro.
Zāles roboti tiek izmantoti retāk. Piemēram, robots Penny 2 (Bear Robotics) var pārvietoties pa šauriem gaiteņiem, orientēties pūlī, piegādāt pārtiku un savākt netīrus traukus.
Mobilie restorāni
Ideja ir vienkārša – viņi pārdod pārtiku, braucot pa ielām un apstājoties vietās ar vislielāko satiksmi. Labākās vietas viņiem var būt: metro stacijas, biroju centri, gājēju pieejas stadioniem un koncertzālēm, universitātes, skolas un centrālās ielas. Arī mobilās kafejnīcas lieliski iekļaujas parku darbā. Parka pārvaldniekiem šī ir lieliska iespēja palielināt ēdināšanas vietu skaitu, izmantojot mobilos restorānus. Un, ja vasarā tie, kuri vēlas ēst ir tūristi un cilvēki, kuri pastaigājas, tad ziemā tie ir izsalkuši slidotavu apmeklētāji un ziemas pastaigu cienītāji.